מה זה תמא 38?

הפירוש לתמא הוא "תכנית מתאר ארצית", שם זה מתייחס לתוכניות עתידיות לשלל תשתיות במדינת ישראל, למשל תמא 13 היא השם לתכנית מתאר עבור בנייה לאורך החופים בישראל. אך בניגוד לשאר תכניות המתאר שבהן לוקחת חלק הממשלה, לתמ א 38 יש השפעה ישירה על החיים של כולנו במדינה. תכנית זו באה בעקבות תקנות בנייה שתוקנו אי שם באמצע שנות השבעים.

בטיחות רטרואקטיבית

מדינת ישראל יושבת מבחינה גאוגרפית על השבר הסורי אפריקאי ועל פי מחקרים שונים, לא מן הנמנע שרעידות אדמה יהיו חלק מהמוכנות הלאומית בשגרה. לכן כבר בשנת 1975 הוסדרו תקנות הבניה המותאמות לרעידות אדמה. אך אלו נכנסו לתקוף רק בשנות ה 80 ובכך נוצר מצב שבו לא כל  הבניינים אשר נבנו עד לאותה תקופה עומדים בתקני הבטיחות בישראל.

תכנית עתידית

על מנת להתמודד עם איום רעידות האדמה הוקמה בסוף שנות התשעים ועדת היגוי והיערכות אשר כללה את המועצה הארצית לבניה, ועדה זו הוציאה מתוכה את תכנית המתאר להתמודדות עם בניינים ישנים בישראל והיא נקראת תמא 38. תכנית זאת בעצם אמורה להסדיר את תקנות הבניה והשימור לבניינים אשר עלולים להיות לא עמידים מספיק במצב של רעידה אדמה.

אפשרויות שינוי

תמ"א 38 מאפשרת שינוים רבים אשר יכולים לעזור גם לאיכות החיים שלכם וגם לשפץ את הבניין בצורה דרסטית, אחת מהאפשרויות העומדות בפני לא מעט בתים היא להרוס את הבניין לגמרי ולהקים אותו מחדש. אך יחד עם זאת במידה והבניין יכול לעמוד בתקנות המתאר רק בעזרת חיזוק המבנה, תכנית שכזו גם כן יכולה לצאת לפועל בתמ"א 38. מלבד אלו תכנית תמ"א 38 מאפשרת עוד שלל אפשרויות ופתרונות שונים.

לא רק חיזוק

תמ"א 38 מאפשרת לא רק את חיזוק הבניין או בנייה של ממד, היא מאפשרת גם שדרוג של הבניין על מנת לתת לתושבים לגרום לתושבי הבניין לבצע את התחזוקה המתאימה. כך שתוכלו להוסיף מעלית גם במידה ואם היא חורגת מתכנית הבניין המקורית, מרפסת לאלו מכם החולמים לתת לבית שלהם חוויה אחרת וחדשה. עם זאת לחלק מתכניות השדרוג התכנית תצטרך לעמוד בתנאים שונים ובתכניות מהנדס העיר. להרחבה https://www.duns100.co.il/rating/התחדשות_עירונית/תמא_38_תל_אביב/2020