מה ההבדל בין ימין ליברלי לימין שמרני בישראל?

איזונים שבין המודרניזציה לבין המסורת

הימין הליברלי בישראל מאופיין בדגש על חירויות הפרט, דה-רגולציה כלכלית וגישה פתוחה יותר לסוגיות חברתיות. תפישה זו היא המעריכה גם כלכלת שוק חופשי, מפגינה תמיכה בזכויות LGBTQ+, ולעתים קרובות דוגלת בפתרון שתי מדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני. למרות ההתחייבות השורשית של הימין לביטחון, מדיניות זו מוכנה להיכנס למשא ומתן להשגת יציבות ארוכת טווח באזור.

מצד שני, הימין השמרני נוקט בעמדה מסורתית יותר בנושאי החברה והשמרנות. הוא נוטה לתעדף את הערכים היהודיים המסורתיים, החל מאתרי קודש ועד לשמירה על הזהות היהודית. אך גם נחשב לעתים קרובות כספקן גדול לגבי פתרון שתי המדינות, ולכן מקדם גישה לאומנית חזקה לביטחון. מפלגות ימין השמרניות נותנות עדיפות להתיישבות יהודית בגדה המערבית ונוטות להגיע עם גישה זהירה יותר למשא ומתן לשלום.

שוק חופשי מול התערבות ממשלתית

כאשר מדובר בתפישה כלכלית של ימין הליברלי, מדובר על תפישה הדוגלת בדה-רגולציה כלכלית, התערבות ממשלתית קטנה יותר וכלכלת שוק חופשי תחרותית. תפישה זו תומכת באמונה כי עם צמצום השלטה הממשלתית על חברות ציבוריות וקידום פעולות יזמיות, תוכל הכלכלה המקומית לצמוח ולהגיע לשגשוג חברתי כולל של התושבים במדינה.

לעומת זאת, הימין השמרני נוטה יותר לתמוך בהתערבות המדינה בכלכלה בעת הצורך. הוא עשוי לתעדף תוכניות רווחה חברתית, לעיתים עבור סגנון אוכלוסייה זה לשל מצביעיו ולעודד בעלות המדינה על תעשיות מפתח על מנת להבטיח יציבות כלכלית ולכידות חברתית.

הסדרה רחבה או איחוד?

הימין הליברלי, למרות שהוא עדיין תומך בהתיישבות היהודית, עשוי להיות פתוח יותר לפשרות טריטוריאליות בחתירה לפתרון שתי המדינות. הוא נוטה להתמקד בפיתוח כלכלי בהתייבשויות קיימות במקום להתרחב לשטחים חדשים ולחתור גם ללכידות העם בהסכמי שלום.

מאידך הימין השמרני שם דגש חזק יותר על הרחבת ההתיישבות היהודיות בגדה המערבית ולעתים קרובות הוא עומד איתן בפני ויתורים טריטוריאליים. המבט של הימין השמרני על ההתיישבות בגדה, נעשה כחלק מציווי אסטרטגי ודתי, שמטרתו היא לחזק את נוכחותה של ישראל באזור ולשמור על אזורים קדושים.

ההשפעה הדתית בכל הסיפור

הימין הליברלי כמו https://newhope.org.il/ דוגל לעתים קרובות בחילוניות ובגישה כוללת יותר לפרקטיקה הדתית. הוא תומך בנישואים אזרחיים, בתחבורה ציבורית בשבת, ובהכרה מוגברת בעדות יהודיות לא-אורתודוכסיות שעושות עלייה לישראל. הימין השמרני, למרות שהוא עדיין מכבד את הפלורליזם הדתי, נוטה ליישר קו הדוק יותר עם היהדות האורתודוקסית מבחינת מדיניות. הוא עשוי להתנגד לנישואים אזרחיים ולתמוך בהקפדה על שמירה על מצוות דת בחיים הציבוריים.