מפצ'פצ'ים את משבר האקלים

"ליצירת אנרגיה מתחדשת יש תופעות לוואי קשות"

כבר מספר עשורים שהמדענים ותעשיית האנרגיה מנסים למצוא פתרון להתחממות הגלובלית ומשבר האקלים. רוב הפתרונות מתרכזים ביצירת אנרגיה ירוקה, אנרגיה מתחדשת, כזו שלא מזהמת את האוויר בחומרים המגבירים את אפקט החממה. הפתרונות הללו נראים טובים מאוד על הנייר אלא שהם יוצרים בעיות חדשות לא פחות גרועות. לכל הפתרונות הללו יש תופעות לוואי קשות. 

מחקר שפורסם בכתב העת 'Nature Communications'  קובע שהאנרגיה המתחדשת עלולה להחריף את משבר ההכחדה. הסיבה היא שבכדי לייצר אנרגיה מתחדשת יש צורך בכמויות גדולות של חומרי גלם לייצור טורבינות ופאנלים סולאריים. מכרות מהסוג הזה פוגעים מאוד בסביבה במיוחד כשהם נמצאים באזורים של שמורות טבע או אזורים שבהם ישנם בעלי חיים בסכנת הכחדה. זה מזכיר לי את הצורה שבה מהנדסי תוכנה צעירים מנסים לפתור בעיות במערכת תוכנה מורכבת. הם מזהים תקלה ומנסים לגרום לה להיעלם מבלי להבין את כל המערכת השלמה, מבלי להבין את הקשרים השונים בין חלקי המערכת. 

לתיקון כזה קוראים, תיקון טלאי (patch) או בסלנג פיצ'פוצ'. כל מהנדס עם ניסיון יודע שלפצ'פצ' מערכת תוכנה זה דבר מאוד מסוכן. הוא מסוכן בגלל שלמראית עין הבעיה נפתרה, אלא שלאחר זמן מתחילות להתגלות במערכת בעיות חדשות, גדולות וקשות הרבה יותר מהבעיה הראשונה שאותה ניסו לפתור. אחרי מחקר מאומץ והרבה השקעה מסתבר שאותו פיצ'פוצ' הוא הגורם לכל הבעיות. עכשיו צריך לעשות הכל מחדש, והמחיר בזמן עבודה הוא עצום. המהנדס שהכניס את הפיצ'פוצ' תמיד יטען להגנתו: "איך יכולתי לדעת שיש קשר בין המערכות? אי אפשר היה לצפות את זה מראש". זוהי כמובן טענה שאין לה שום יסוד, המהנדס הצעיר פשוט לא יכול להודות שהוא לא הכיר מספיק את המערכת ושהוא לא נזהר כשהכניס את הפיצ'פוצ'. 

זה בדיוק מה שקורה לנו עם משבר האקלים. המדענים שלנו לא מודים שהם לא מכירים את כל חלקי המערכת, הם לא מבינים שהטבע הוא מערכת מחוברת אינטגרלית, שאי אפשר סתם ככה לפצ'פצ' אותה. הם לא מוכנים להודות שהם לא יודעים את מקור הבעיה לכן מנסים לפצ'פצ' פתרון, רק בכדי להיכשל וליצור בעיות יותר גרועות. חייבים להפסיק את הפיצ'פוצ'ים האלו ולהתחיל לחפש את המקור האמיתי למשבר האקלים. ישנם עוד הסברים למשבר האקלים למשל חכמת הקבלה מסבירה שמשבר האקלים נגרם כתוצאה מהתפתחות האגואיזם האנושי, ויצירת מערכת קשרים אינטרסנטית בין בני אדם. חייבים לפתור את הבעיה הזו, אחרת כל פתרון אחר יהיה פיצ'פוצ'.