בניית תוכנית עסקית

לבטח שמעתם את המשפט "רומא לא נבנתה ביום אחד" ובלא מעט פעמים התלווה לאחר מכן הסבר על יסודות ותשתיות נכונות, אשר יכולות לשמש את האימפריה לא רק לטווח הקצר אלא למאות שנים.
ובכן ההיסטוריה רק יכולה ללמד אותנו כי תשתיות חזקות, בניה נכונה והבנה בריאה של המוצר או האימפריה, הפכו עסקים בינוניים ומצביאים קטנים להנהיג אימפריות רבות עוצמה ששינו את פני העולם. אבל בכל הקשור לעולם העסקים, לא יהיה לכם כל צורך באיסוף תחמושת או נתינים, רק בניית תוכנית עסקית מדויקת ונכונה אשר תעזור לכם להפוך את העסק שלכם לאימפריה. 

עקרונות לתוכנית עסקית

ישנם לא מעט סוגים של תוכניות עסק חלקן מותאמות על פי סקטור העסק וחלקן מעמיקות וכללות התבוננות ודקדקנות עד לפרטי הפרטים הקטנים ביותר. אבל רובן הגדול של תוכניות אלו נשען על חמישה עקרונות שאינם מתחלפים לרוב, וידרשו מכם לא מעט עבודה בזמן ההכנה שלהם. לכן חשוב מאוד שתשימו לב לעקרונות אלו על מנת שתוכלו גם לבצע את ההתאמה הנכונה לעסק שלכם, לצמצם טעויות שעלולות להיווצר בעתיד ולהבין כיצד אתם ממקסמים את הרווחים שלכם. 

  • מטרות
    תוכנית עסקית מורכבת מהעקרונות הבסיסים, כך שאם תשימו לעצמכם מטרות ריאליות לעסק או למוצר שלכם, כדוגמת כמות חשיפה, עלות תמחור או הכנסה. תוכלו לבצע הזמנות ריאליות מספקים, לשכור מספר עובדים מדויק עבור העסק ועוד. ובנוסף גם להתכונן לתרחישים קודרים יותר, אך לא לשכוח גם להישאר אופטימיים גם בהתכווננות למצבים מסוג זה. 
  • קהל יעד
    אם לאימפריות היו נתינים אז נסו לחשוב על עצמכם כמלכים האדיבים ביותר לנתינים שלכם, הלא הם הלקוחות. נסו להכיר אותם, הבינו מה הוא הרקע הסוציו אקונומי שלהם, את טווח הגילאים שאמורים לעשות שימוש במוצרים שלכם, כמובן גם את הרגלי הצריכה שלהם במידת הצורך. כל אלו יעזרו לכם להתאים את המוצר, המבצעים, הניוזלטרים לקהל היעד שאליו אתם מכוונים את המוצר שלכם. 
  • תחרות
    כל שוק מורכב מלא מעט משתנים, החשובים מביניהם אלו כמובן המתחרים וככל שתכירו את המתחרים שלכם טוב יותר תוכלו גם לדעת כיצד להאבק בתוך השוק שאליו אתם מכוונים. נסו לעשות זאת דרך מוצרים של המתחרים, להבין את החסרונות והיתרונות של המוצרים ומהם ההטבות בכל קנייה או שימוש במוצר שלהם. כך תוכלו ללמוד את הכללים, המבצעים והדגשים שתצטרכו לשים דגש בעצמכם.
  • מחיר
    ההבנה של התחרות בשוק, הרקע של קהל הידע שלכם, המטרות שאתם מציבים למוצר שלכם או לעסק. כל אלו אמורים לעזור לכם להבין כיצד עליכם לתמחר את המוצר שלכם, לכן יהיה עליכם לעשות זאת בצורה מדויקת אשר תהיה מאוזנת בין הוצאות העסק או המוצר וההכנסות הצפויות.
    יחד עם כל אלו נסו לייצר גם כן תרחישים שונים ומודלים אשר ימחישו לכם את סך העלות השבועית/חודשית/שנתית, כך תוכלו להיות מדויקים יותר. 

בהירות
ישנו משפט ישראלי שלא מעט ישראלים אוהבים לדקלם והוא "יהיה בסדר", משפט שכזה הוא בגדר האסור בכל הקשור לתוכנית עסקית או לניהול עסק בכללי ובטח כאשר אתם בונים תוכנית עסקית.
השתדלו להיות בהירים בכל הקשור להלוואות, ספקים, עובדים וכללים הקשורים למוצר או לעסק שלכם, ככל שתיהיו בהירים יותר בניהול העסק כך הוא יעבוד בצורה טובה יותר ויעילה יותר.