כדורגל ישראלי

הכדורגל הישראלי הוא אחד מענפי הספורט הראשונים שהתקיימו במדינה, עוד טרם הקמת המדינה בשנת 1931-1932 שוחקה העונה הראשונה בזמן שלטון המנדט הבריטי, שמה של הליגה הוא הליגה הארצית, והחל משנת 1937 נוספה גם ליגת המשנה אשר נקראה ליגה ב'.

במהלך השנים התווספו ליגות נוספות, והכדורגל עבר שינויים רבים עד לתקופתו הנוכחית, כיום יש בישראל 5 ליגות, כאשר שתי הליגות הראשונות הן ברובן מקצועניות, ואילו רוב שאר קבוצות הליגה מורכבות משחקנים חובבנים. 

הליגה הבכירה בישראל נקראת כיום ליגת העל, בשנת 2019 רכשה הבורסה לניירות ערך בתל אביב את החסות על שם הליגה ובעקבות כך שונה שמה המסחרי ל"ליגת הבורסה לניירות ערך", הליגה מורכבת מ14 קבוצות שמשחקות 26 משחקים, הקבוצות בליגה צוברות נקודות בעזרת התוצאות שלהן, כאשר ניצחון מעניק 3 נקודות, תיקו מעניק נקודה, ואילו הפסד לא מזכה את הקבוצה בנקודות כלל, לאחר 26 מחזורי המשחק, הקבוצות מתחלקות לשני בתים הנקראים פלייאופים, פלייאוף עליון המורכב מ6 הקבוצות שצברו את מספר הנקודות הגבוה ביותר, ופלייאוף תחתון הכולל את יתר שמונת הקבוצות על פי סדר צבירת הנקודות שלהן.

בפלייאוף העליון ששת הקבוצות משחקות עוד 10 משחקים כל אחת, לאחר סיום עשרת המשחקים מוכתרת "אלופת ליגת העל" תואר יוקרתי ונחשק בכדורגל, אשר מלבד יוקרתו מעניק גם הזדמנות לקבוצה לשחק במסגרות אירופאיות.

בפלייאוף התחתון שמונת הקבוצות משחקות עוד 7 משחקים, אשר בסיומם הקבוצה עם מספר הנקודות הנמוך ביותר יורדת לליגת המשנה – הליגה הלאומית.

מלבד האלופה והיורדות, גם מקומות 2,3,4 מעניקים אפשרות להעפיל למפעלים האירופאיים, שמוספים ערך רב למועדונים המגיעים אליהם, בנוסף לתגמול כספי משמעותי עבור חלק מהקבוצות.

שיאנית האלופות בליגה היא מכבי תל אביב עם 24 זכיות באליפות הליגה, אחריה נמצאת היריבה העירונית, הפועל תל אביב שלה 13 אליפויות, במקום השלישי ניצבת מכבי חיפה עם 12 אליפויות, ולאחריהן הפועל פתח תקווה עם 6 כמו גם בית"ר ירושלים. אחריהן נמצאות הפועל באר שבע ומכבי נתניה עם 5 אליפויות, ולאחר מכן מספר קבוצות אשר זכו באליפות בודדת בלבד.